Δευτέρα 6 Ιουλίου 2009

H αμορφωσιά ως εθνικό συλλογικό χαρακτηριστικό τώρα δικαιώνεται!

Με έκπληξη παρακολούθησα τη διαφήμιση της COSMOTE, η οποία διαδραματίζεται σε χώρο μουσείου. Αρχικά, παρουσιάζεται ένα γκρουπ Ιαπώνων τουριστών να ακολουθεί τρέχοντας τον ξεναγό σε μια εναγώνια προσπάθεια να δουν όσα περισσότερα εκθέματα μπορούσαν. Τίτλος αυτής της σκηνής ήταν «οι Ιάπωνες». Στη συνέχεια, με τίτλο «οι Ελληνες», παρουσιάζεται πάλι εντός του μουσείου, ένα άλλο γκρουπ τουριστών, του οποίου τα μέλη δείχνουν πλήρη αδιαφορία προς τον περιβάλλοντα χώρο και μιλούν στα κινητά τους για το φουστάνι που βρήκε σε καλή τιμή η μία, για κάτι επίσης άσχετο ο άλλος. Η αντίθεση με την προηγούμενη εικόνα των φιλότεχνων Ιαπώνων είναι προφανής και μειωτική για τους ‘Ελληνες, που παρουσιάζονται ως … ‘βούρλα’ που δεν ενδιαφέρονται για τα αριστουργήματα της παγκόσμιας τέχνης (για να ενδιαφερθείς πρέπει να έχεις κι ένα στοιχειώδες μορφωτικό υπόβαθρο) αλλά επισκέφθηκαν και ένα μουσείο στο πλαίσιο μια ταξιδιωτικής ρουτίνας, έτσι για να έχουν κι ένα πολιτιστικό άλλοθι. Το αν η εικόνα των Ελλήνων που παρουσιάζεται στη διαφήμιση απέχει ή όχι από την πραγματικότητα, δε θα ήθελα να το σχολιάσω. Μπορεί όμως κάποιος να μου εξηγήσει γιατί προβάλλεται –με το μότο ‘οι Ελληνες μιλάνε πολύ’- ωσάν κάτι για το οποίο θα έπρεπε να είμαστε περήφανοι; Άλλο επίδειξη άνεσης και … επικοινωνιακού τάλαντου κι άλλο άξεστη συμπεριφορά.