Πέμπτη, 29 Νοεμβρίου 2007

Νίκος Δήμου

Σιγά τους φωταγωγούς!

ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΙΚΟ ΔΗΜΟΥ

Παρακολουθώ με απορία τον καυγά για τις δύο πολυκατοικίες στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, που χωρίζουν το νέο Μουσείο της Ακρόπολης από το μητρικό του βράχο.
Τελικά νομίζω πως είμαστε εντελώς απαίδευτοι και ακαλλιέργητοι. Δεν έχουμε κριτήρια ή προσλαμβάνουσες παραστάσεις για τίποτα. Από τη μία ο Tschumi -o πασίγνωστος δημιουργός της Villette- από την άλλη ο παγκοσμίως άγνωστος Κουρεμένος. Τι Λωζάνη - τι Κοζάνη... Από τη μία ένα επαναστατικό κτίριο που δημιουργεί νέα πρότυπα για την έκθεση αρχαιοτήτων - από την άλλη δύο συνηθισμένες πολυκατοικίες με κάπως διακοσμημένη πρόσοψη.
Αποκτήσαμε κι εμείς (επιτέλους) ένα τρίτο έργο σύγχρονης αρχιτεκτονικής (μετά την Αμερικάνικη Πρεσβεία του Gropius και τα Ολυμπιακά του Calatrava), το νέο Μουσείο της Ακρόπολης, έργο του Bernard Tschumi και του Μιχάλη Φωτιάδη. Δεν έχουμε ακόμα συνειδητοποιήσει τη σημασία του και συζητάμε αν θα πρέπει να ρίξουμε δύο πολυκατοικίες, προκειμένου να ενωθεί οπτικά με την Ακρόπολη. (Αλλιώς οι επισκέπτες του, αντί για τον Παρθενώνα, θα βλέπουν τους φωταγωγούς τους). Το κακό είναι ότι σε αυτές μένουν «επώνυμοι», οι οποίοι έχουν ξεσηκώσει τον κόσμο υπερασπιζόμενοι τους φωταγωγούς...
Η μία πολυκατοικία (έργο Κουρεμένου) έχει μία ενδιαφέρουσα πρόσοψη (καθυστερημένο art decο) αλλά πέραν τούτου ουδέν. Τέτοια έργα υπάρχουν άφθονα σε όλη την Ευρώπη. Κανείς δεν θα έρθει στην Αθήνα για να δει μία πρόσοψη art deco - ενώ πολλοί θα έρθουν για το Μουσείο της Ακρόπολης, αν το προβάλλουμε επαρκώς. (Μην ξεχνάμε: ένα μουσείο, του Frank Gehry, άλλαξε τη ζωή του Bilbao).
Οι ιδιοκτήτες τους έχουν προκαλέσει εκατοντάδες δημοσιεύματα (μέχρι και βίντεο κλιπ στο YouTube όπου εμφανίζονται οι Αθηναίες Κόρες να δολοφονούνται από τύπους Matrix) και τέτοιο θόρυβο, που θα νόμιζε κανείς πως επιχειρείται η κατεδάφιση του Παρθενώνα. Ενώ συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο...
«Κάποτε οι εθνικοί ευεργέτες έχτιζαν κτίρια - σήμερα θα έπρεπε να γκρεμίζουν». (Τσαρούχης). Σωστά: ανάσες χρειαζόμαστε - ανάσες!

Aπό το περιοδικό Lifo

14 σχόλια:

s.frang είπε...

Όποια άποψη κι αν εκφράσεις επί του συγκεκριμένου θέματος έχεις ταυτόχρονα πολλά δίκια και πολλά άδικα... Τελικά δηλώνω ότι δεν με απασχολεί το ζήτημα. Πηγαίνω 1-2 φορές το χρόνο στην Ακρόπολη και θα πηγαίνω άλλες τόσες στο μουσείο, όταν είναι έτοιμο - είτε υπάρχουν, είτε δεν υπάρχουν μπροστά οι φωταγωγοί της πολυκατοικίας.

guacamole είπε...

για εμένα το θέμα δεν είναι η κατεδάφιση των συγκεκριμένων κτηρίων, την οποία θεωρώ αυτονόητη, αλλά το ότι ως Έλληνες "είμαστε εντελώς απαίδευτοι και ακαλλιέργητοι. Δεν έχουμε κριτήρια ή προσλαμβάνουσες παραστάσεις για τίποτα", όπως γράφει ο Δήμου.
Αν και ... τώρα που το σκέφτομαι ... υπάρχουν κάποια πράγματα για τα οποία έχουμε ανεπτυγμένη κρίση ... όπως για το σχήμα και το βάρος που πρέπει να έχει ένα γαρύφαλλο για να πετιέται καλύτερα και να βρίσκει στόχο στα μπουζουκομάγαζα, ή ποιo είναι το suv που αν το οδηγήσουμε θα μας κοιτάξουν περισσότεροι ... κλπ κλπ

antonis είπε...

Εγώ πάλι δεν συμφωνώ .
Πιστεύω χωρίς να γνωρίζω ποιοι είναι οι ιδιοκτήτες ότι και εκπαίδευση έχουν και προσλαμβάνουσες έχουν και καλλιεργημένοι είναι .
Μαλάκες ΔΕΝ είναι.
Έχουμε από τη μία δύο πολυκατοικίες που κατά πάσα πιθανότητα ΠΡΕΠΕΙ να πέσουν για να αναδειχθεί ο Ιερός Βράχος .
Θέλω να πιστεύω ότι αυτό το καταλαβαίνουν οι ιδιοκτήτες όσο οδυνηρό και αν τους είναι .
Από την άλλη έχουμε ένα Ελληνικό δημόσιο το οποίο κόβει και ράβει κατά το δοκούν . Δηλαδή τα συγκεκριμένα ακίνητα έχουν μια αλφα αξία . Κατά πάσα πιθανότητα εκατομμυρίων ευρό. Θα πάει το Δημόσιο και θα τους πει , πάρτε εκατομμύρια ευρό δια 100 και να είστε και ευχαριστημένοι αν τα πάρετε μετά από 10 χρόνια .
Και όλοι αυτοί θα πρέπει να είναι και ευχαριστημένοι που βοήθησαν για το γενικό καλό , και θα πρέπει να ακούνε τον κάθε Νίκο Δήμου ο οποίος δεν χάνει και τίποτα στο φινάλε φινάλε, να τους λέει απαίδευτους , ακαλλιέργητους και ότι δεν έχουν προσλαμβάνουσες παραστάσεις , επειδή αντιδρούν .
Δεν μασάω .

ΥΓ : Κάτι ακόμα όσον αφορά το στέγαστρο Calatrava που αφορά την Αρχιτεκτονική ,την Τέχνη αλλά και την Αρχιτεκτονική τέχνη γενικότερα .
Μέχρι εχθές ήξερα ότι

ΠΑΣΟΚ:
Αποκτήσαμε ένα έργο σύγχρονης αρχιτεκτονικής , τουρισμός κτλ κτλ

ΝΔ :
Ο Ελληνικός Λαός θα πληρώνει για 2000 χρόνια το έκτρωμα Calatrava , από το οποίο έφαγαν χρήματα , πήραν μίζες , το οποίο δεν ξέρουμε αν είναι σταθερό και τι θα γίνει σε έναν μεγάλο σεισμό κτλ κτλ κτλ

ΣΥΝ-ΚΚΕ
Το κεφάλαιο , ο Μπόμπολας ο Λαμπράκης ... που θα πέσει να μας πλακώσει .

Δεν μας χέζετε λέω εγώ...ΥΓ2

ΥΓ3 : s.frang μαζί σου.

denangous είπε...

Αθάνατη ελληνική υπερβολή… που πηγαίνει από το ένα άκρο στο άλλο.. σαν αυτά τα πλαστικά ποτηράκια του εθνικού ποτού-φραπέ που πετάνε οι συμπολίτες μας στη θάλασσα… και που πάνε όπου τα πάει ο άνεμος.. από εκεί που με θαυμαστή αδιαφορία έχουν κατεδαφιστεί υπέροχα κτίρια για να αντικατασταθούν από τραγικές τσιμεντο-γυάλινες κατασκευές… τώρα υπάρχουν έντονες διαμαρτηρίες για 2προπολεμικές πολυκατοικίες… και υστερία λες και πρόκειται να κατεδαφιστεί το μέγαρο Σλήμαν για να γίνει φαστφουντάδικο.. Δεν είμαι σε θέση να κρίνω αν είναι σωστό ή λάθος.. Προσωπικά - και συμφωνώ με τον s.frang - δεν με ενοχλεί να παραμείνουν.. Αλλά κάτι μου λέει ότι αν το κράτος έδινε την αγοραία αξία στους ιδιοκτήτες… Τώρα.. και όχι όπως σωστά αναφέρει ο guacamole ..προσεχώς.. θα είχαν φύγει χτες… για να αγοράσουν αξίνες και φτυάρια… ώστε να δώσουν ένα χεράκι στα συνεργεία κατεδάφισης… και..τουμπεκί..

guacamole είπε...

antonis σε βρίσκω λίγο εκτός θέματος ... διότι στην συγκεκριμένη περίπτωση ως απαίδευτοι και ακαλλιέργητοι δεν παρουσιάζονται οι ιδιοκτήτες. Αυτοί είναι πανέξυπνοι. Οι υπόλοιποι είναι το πρόβλημα ( ο σοφός λαός δηλαδή) που δεν έχουν κριτήριο να ξεχωρήσουν ότι άλλο ένα έργο παγκόσμιας αρχιτεκτονικής ακτινοβολίας και άλλο 2 καλούτσικες πολυκατοικίες.

denangous είπε...

.. διαμαρτυρίες

guacamole είπε...

δηλαδή denangous παραδέχεσαι, κάπως ωμά ομολογώ, ότι όλα γίνονται για τα φράνγκα και καμία πολιτιστική ανησυχία δεν υπάρχει από πίσω.
Ακόμα χειρότερα.

Και φυσικά δεν πρέπει να χρυσοπληρώσει το κράτος σε κάποιους ήδη πάμπλουτους. Σε όλες τις πολιτισμένες κοινωνίες υπάρχει το γενικό καλό, το ευρύτερο καλό της κοινωνίας και του συνόλου που τo ατομικό συμφέρον θα πρέπει να υποτάσσεται.
Ας τους δώθει λοιπόν αποζημίωση για την αντικειμένική αξία του κτηρίου και 'ουστ' απο εδώ. Άλλοι έδωσαν ζωές για το κοινό καλό... ας χάσουν κάποιοι ήδη προνομιούχοι σαπιοκοιλιάδες μερικά ντουβάρια και λίγη θέα.

denangous είπε...

δεν είναι ότι το παραδέχομαι guacamole.. είναι ότι πολύ το φοβάμαι..

denangous είπε...

ΥΓ. εννοείται ότι πιστεύω ότι οι ιδιοκτήτες είναι πανέξυπνοι και κοιτούν το συμφέρον τους... πολύ περισσότερο από την πολιτιστική ανησυχία της απρόσκοπτης συνέχειας μεταξύ μουσείου και ακρόπολης..
Και ναι.. θεωρώ ελληνική υπερβολή των συριζάτων (και άλλων) …τεχνο-αισθητικο-ειδικών και λοιπών διανοούμενων… που έχουν καταπιεί (και καταπίνουν) με υποτονικές διαμαρτυρίες για την τιμή των (πολιτικών) όπλων διάφορα αίσχη (που όμως είναι ευεργετικά για την τσέπη).. και παρασύρουν και τους ανάπηρους οπαδούς τους σε όλη αυτή τη καμπάνια «για τη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς μας» … βλέπε δηλαδή 2 πολυκατοικίες που σε άλλη πολιτισμένη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα δεν θα ήσαν παρά 2 μέτριας αισθητικής κτίρια.. Τελικά σε αυτό τον τόπο ..we glorify mediocrity..

denangous είπε...

ΥΓ2. και πάλι όμως.. και να παραμείνουν...δεν θα το έβρισκα τραγικό... ξαναλέω ότι δεν είμαι αρμόδιος για να κρίνω... άλλωστε.. δεν είναι αυτό το θέμα μας... μη βλέπουμε τις 2 πολυκατοικίες και χάνουμε την πόλη..

Constantinos είπε...

Τείνω να συμφωνήσω με τον Ν. Δήμου, όπως και σχεδόν κάθε άποψή του με βρίσκει σύμφωνο.

Εδώ γκρεμίσανε το Φιξ και το Ξενία Ιωαννίνων, τι να λέμε τώρα....

Σαφώς και είναι απαίδευτοι και ακαλλιέργητοι οι τσιφτετέλληνες, χωρίς γούστο και αισθητική.

chrysot είπε...

there is life after the Parthenon!!!
Πρόκειμένου ν' αποκτήσει η Αθήνα διαρκή και ουσιαστική εξωστρέφεια στη διεθνή σκηνή γεγονός που σηματοδοτεί το νέο μουσείο της Ακρόπολης πρέπει να επιλεγεί η κατεδάφιση των πολυκατοικιών. Η Αθήνα εξακολουθεί να υστερεί σε δημόσια αρχιτεκτονική ενώ πολλές πόλεις του κόσμου μεταπολεμικά έκαναν αστικές επαναστάσεις.
Σαφώς, πλέον κάποιων εξαιρέσεων (για παράδειγμα, οι διαδρομές στην Ακρόπολη και στου Φιλοπάππου, η παιδική χαρά στη Φιλοθέη, ο Ανατολικός Αεροσταθμός το 1969, οι εγκαταστάσεις του Αστέρα στη Γλυφάδα, το εργοστάσιο Φιξ στη Συγγρού, το θέατρο του Κουν στην Πλάκα), η Αθήνα αισθητικά αποτελεί ένα έκτρωμα στο όνομα της 'αντιπαροχής' και της άναρχης δόμησης, τόσο σε ιδιωτικά όσο και σε δημόσια κτίρια.
Η διάχυτη αδιαφορία μας και η ροπή μας προς το εφήμερο και το κίτς δεν μας επιτρέπει να εκτιμήσουμε έργα διεθνών αρχιτεκτόνων όπως των Gropius, Saarinen, Calatrava, Tschumi, καθώς κι Ελλήνων όπως των Πικιώνη, Α. Κωνσταντινίδη, Δοξιάδη, Βαλσαμάκη.
Τι να πω! Τα τελευταία χρόνια έχουμε δεί κτίρια,ενδεικτικά αναφέρω, την όπερα του Σίδνευ, του Jørn Utzon, τους δίδυμους πύργους «Πετρόνας» στην Κουάλα Λουμπούρ, έργο του Σίζαρ Πέλι,τη μεγάλη αψίδα στην Ντεφάνς, το νέο προάστιο της γαλλικής πρωτεύουσας, τον πύργο Αγκμπαρ του Ζαν Νουβέλ στη Βαρκελώνη, κι εμείς ασχολούμαστε με φωταγωγούς.
Έλεος.......

C. Marius είπε...

αυτή η αηδία της οποίας οι δημιουργοί έχουν το θράσος να αποκαλούν μουσείο πρέπει να κατεδαφιστεί και όχι οι δύο πανέμορφες πολυκατοικίες. στο κάτω κάτω ας γράψουν "ενθάδε κείνται 2 πολυκατοικίες κατεδαφισθείσες επί υπουργείας Λιάπη".

AAL είπε...

Λυπάμαι πολύ για το κειμενο του κου Δήμου, τον οποίον εκτιμούσα επί δεκαετίες. Δυστυχώς τον πήρε κι αυτόν η τριτοκοσμική μπάλα μιας χώρας που κάνει ό,τι μπορεί για να σβήσει τον αστικό της πολιτισμό.
Το να προτείνεται σήμερα ένας επιπλέον ακρωτηριασμός της αποδεκατισμένης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της πόλης μας, με την απώλεια δύο σημαντικών κτηρίων, είναι μείζον και ανεπίτρεπτο σκάνδαλο.

Θα ήταν έγκλημα ενάντια στην πολιτιστική μας κληρονομιά να χαθούν τέτοια κτήρια– πρέπει να αντιληφθούμε ότι η τέχνη των περασμένων δυο αιώνων μιλάει για το ποιοι είμαστε πολύ περισσότερο από τα έργα της κλασικής αρχαιότητας. Αυτά, ας το συνειδητοποιήσουμε, ανήκουν στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά. Η κατεδάφιση έργων τέχνης για να ανοίξει η θέα προς την Ακρόπολη από το αναψυκτήριο του Μουσείου είναι μια τριτοκοσμικού χαρακτήρα ενέργεια και το μόνο που θα επιτύχει θα είναι να δίνει υπόσταση στα σχόλια εκείνων που πιστεύουν ότι η Ελλάδα είναι χώρα χωρίς σημερινό πολιτισμό, που δεν έχει τίποτε άλλο να δείξει εκτός από αρχαία. Αν συνεχίσουμε έτσι, σε λίγο θα έχουν δίκιο.

Κάποιες εφημερίδες εν τω μεταξύ, σιγοντάρουν αποκαλώντας "πολυκατοικίες" τα κτήρια αυτό, χαρακτηρισμό που ναι μεν είναι τεχνικά σωστός (αφού φιλοξενούν περισσότερες της μιας οικίες) αλλά είναι ως γνωστόν απαξιωτικός στην Ελλάδα...


Ο αποχαρακτηρισμός από το status του διατηρητέου είναι από ΤΕΣΣΕΡΙΣ απόψεις απαράδεκτος:

-το προφανές είναι ότι δε μπορούμε να καταστρέφουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά.

-Το δεύτερο είναι ότι υπάρχουν νομικές προϋποθέσεις για ένα αποχαρακτηρισμό (συγκεκριμένα η απόδειξη ότι ο χαρακτηρισμός ήταν λάθος) οι οποίες δεν πληρούνται (βλέπε γνωμοδότηση Γ Α Μαγκάκη).

-Το τρίτο είναι η καταστροφή του χαρακτήρα της οδού Δ. Αρεοπαγίτου - αντί για νεοκλασικά και εκλεκστικιστικά κτήρια, περπατώντας θα βλέπουμε ένα τεράστιο κτήριο από γυαλί και τσιμέντο – ωραίο και αξιόλογο, αλλά εντελώς άσχετο με το ύφος και την κλίμακα του περιβάλλοντος χώρου.

-Το τέταρτο είναι συναφές με το τρίτο: το μουσείο σχεδιάστηκε έτσι για να ενταχτεί στον υπάρχοντα αστικό ιστό - για να ΜΗΝ φαίνεται από τη Δ. Αρεοπαγίτου. Ο αρχιτέκτων θα το είχε σχεδιάσει εντελώς διαφορετικά αν ο σκοπός ήταν να φαίνεται από τη συγκεκριμένη οδό.

Δεν είναι δυνατό η Ελλάδα να είναι μια τριτοκοσμική χώρα που το μόνο που έχει να δείξει είναι αρχαία και αναψυκτήρια. Με τις κατεδαφίσεις του '60 έχει ήδη πολύ πλησιάσει σε αυτό - ας μην επιτρέψουμε να γλιστρήσει άλλο προς τα εκεί.

Βεβαίως, χρειάζεται προσοχή να μη διολισθαίνουμε και προς την άλλη πλευρά και βγάλουμε το μουσείο άχρηστο ή άσχημο - μια χαρά είναι, αρκεί να μη φαίνεται από τη Δ. Αρεοπαγίτου γιατί δεν ταιριάζει, κι αρκεί να μη γίνει αιτία καταστοφής.
Ο καθένας δικαιούται ασφαλώς να μην ικανοποιείται από τη μοντέρνα αρχιτεκτονική ή ακόμα και να μην την καταλαβαίνει - δεν είναι αμαρτία. Κάθε τεχνοτροπία μιας τέχνης είναι μια "γλώσσα" την οποία δεν την μιλούν όλοι, ούτε οφείλουν να τη μιλούν όλοι, και συνεπώς δε μπορεί να τους συγκινήσει όλους. Το θέμα μας εδω δεν είναι να απαξιώσουμε το νέο μουσείο. Προσωπικά μου αρέσει - αλλά κι αυτό είναι άσχετο. Το θέμα μας είναι να αποδείξουμε ότι θα χάσουμε πολιτιστικά αν τα δυο κτήρια χαθούν. Και να δείξουμε ότι θα χάσει κι η Ακρόπολη - το "περιδέραιο" τον μικρών σπιτιών που την περιτριγυρίζουν αποτελεί μια αρμονική συνοδεία. Αντίθετα, το νέο Μουσείο, λόγω μεγέθους, αν φαίνεται από τη Δ. Αρεοπαγίτου δε θα κάνει "διάλογο" με τον Παρθενώνα - θα τον ανταγωνίζεται!